Het Pixbook fotoalbum krijgt ook dit jaar een zeer goede kwaliteitsbeoordeling in onze fotoalbum test. Men eindigt als tweede! Het is zonde dat men relatief duur is en erg beperkte software heeft. Anders was een aanzienlijk hogere positie mogelijk geweest.
Naast fotoalbums biedt Pixbook ook nog andere fotoproducten, zoals posters, canvas doeken en kalenders. Het assortiment fotoboeken bestaat uit 8 verschillende formaten.
We vergelijken de Pixbook prijzen met de andere leveranciers. Daarbij valt op dat de prijzen van het Pixbook fotoboek wat aan de hoge kant zijn. Dat komt deels door de manier van afdrukken en omdat de fotoboeken standaard platliggend zijn. Een partij die geen vlakliggend fotoboek heeft, heeft nou eenmaal wat lagere kosten.
Maar ook als we Pixbook vergelijken met andere aanbieders die standaard platliggend afdrukken, zien we dat met iets duurder is. Zo betaal je voor een A5 staand/liggend liefst of een A4 staand/liggend fotoboek €10 meer dan bij Saal Digital.
Onze beoordeling op het gebied van software is helaas al enkele jaren ongeveer hetzelfde. Van alle 33 geteste softwarepakketten behoort het programma van Pixbook bij de twee minst goede. Het programma werkt niet gemakkelijk en er ontbreken vele opties. Denk daarbij aan:
Een pré van Pixbook is dat zij de mogelijkheid bieden om een PDF aan te leveren. Dat betekent dat je eventueel ook zelf een eigen opgemaakt boek (via Lightroom) kan aanleveren.
De mogelijkheid om geautomatiseerd een fotoboek aan te maken is er wel, maar is zeer beperkt.
De Pixbook levertijd is dit jaar wat trager dan dat we gewend zijn. In eerdere testedities zat dit rond de 4 dagen. Dit jaar duurt het 7 dagen. Het merendeel van de aanbieders is sneller.
Het Pixbook fotoalbum behoort dit jaar weer bij de beste fotoboeken uit onze test. Men eindigt na Profotonet op de 2e plek wat betreft kwaliteit. De volgende bevindingen had ons testpanel:
Wat opvalt aan de website van Pixbook is dat deze sterk verouderd is. Het zou fijn zijn wanneer er een iets gebruiksvriendelijkere website zou komen. We weten de juiste informatie uiteraard wel te vinden. We missen een aantal service-onderdelen, zoals cadeauverpakkingen, maatwerkmogelijkheden en een afhaaloptie. We is het mogelijk om tegen een meerprijs de barcode (qr code) te verwijderen.
Onze ervaring met de klantenservice van Pixbook is via mail en telefoon (Belgisch nummer) wisselend. Het ene moment is men goed bereikbaar, maar in één geval krijgen we via e-mail geen enkele reactie.
De kwaliteit van het Pixbook fotoalbum staat buiten kijf. Men levert al jaren een prachtig platliggend fotoboek en eindigt dus terecht op de tweede plek als het gaat om fotoboek kwaliteit.
Het is erg jammer dat de software van Pixbook erg matig is. Het zou ons niet verbazen dat dit veel mensen weerhoudt van het maken van een fotoalbum.
Ook de prijs van de fotoboeken is wat aan de hoge kant. Gelukkig is er genoeg te verbeteren voor volgend jaar!
Pixbook
Zelf een review schrijven