Sinds dit jaar geven wij gebruikers van onze website ook de mogelijkheid om een review achter te laten over een fotoalbum aanbieder. Deze reviews zijn dus niet door onze site geschreven, maar door de fotoboek maker. Joost testte Webprint en schreef een uitgebreide review.
Let op: Deze review is enkele jaren oud. Webprint bestaat in Nederland niet meer onder deze naam. Men is overgenomen door smartphoto. Ook de kwaliteit en software zijn veranderd. Bekijk de actuele review over smartphoto voor een goede vergelijking
Webprint is op de website van Tipsfotoalbummaken.nl in een aantal jaren tijd aanzienlijk gestegen in de ranking. Op de eigen website staat zelfs aangegeven dat ze een 9,2 scoren op een schaal van 10 (gebaseerd op trustpilot.nl). Op basis van de prijs-kwaliteitverhouding, zeker tijdens een van de vele kortingsacties, is dit verklaarbaar, maar als er meer specifiek gekeken wordt naar een aantal kwalitatieve elementen dan lijkt dat moeilijker te verklaren.
De software van Webprint kan alleen online gebruikt worden. Dat hoeft helemaal niet problematisch te zijn, zeker niet als de foto’s met een goede uploadsnelheid kunnen worden toegevoegd. Bij Webprint.nl heeft de gebruiker daarover geen klagen. Bij het uiteindelijk verzenden van de opdracht wordt het eventuele tijdsverlies aan het begin van het proces wel weer ingehaald. Een enkele keer blijkt dat foto’s die later in het proces worden toegevoegd, niet worden geupload. Dit kan dan worden opgelost door tussentijds opslaan of opnieuw inloggen. Als je het eenmaal weet is het niet problematisch. Vervelender is het feit dat het niet mogelijk is om hele, vooraf aangemaakte mappen te selecteren en te downloaden.
De software van Webprint is niet erg gebruiksvriendelijk terwijl je dat vanwege de redelijk beperkte mogelijkheden wel zou mogen verwachten.
De prijs van het fotoboek, waarbij in dit geval is gekozen voor het formaat 30 x 30, afgedrukt op glanzend fotopapier en flatlay pagina’s is concurrerend. De slimme gebruiker kiest natuurlijk voor een van de vele kortingsacties die door Webprint.nl wordt aangeboden.
Het boek heeft een strakke kaft waarbij meteen opvalt dat de foto die op de voorkant wordt afgedrukt ook doorloopt over de rug en nog bijna een volle centimeter wordt afgedrukt op de achterkant van het boek. Dit was met de software al zichtbaar maar het is goed daar ook echt rekening mee te houden bij de keuze voor de foto’s voor voorkant en achterkant omdat de overgang op deze manier wel erg “hard” en “strak” is indien niet gekozen wordt voor afbeeldingen met een enigszins gelijke kleurstelling.
Nog iets wat opvallend is. Iedere aanbieder kiest tegenwoordig voor het plaatsen van een streepjescode , logo en of beeldmerk. De een plaatst het op de kaft en de ander plaatst het op de laatste pagina in het boek. Webprint.nl kan niet kiezen en doet beide. Wat hiervan het grote voordeel is weet ik niet maar voor de consument, kan gerust worden volstaan met één van beide.
Het gebruikte fotopapier is stevig en voelt “dik” aan. Het is erg jammer dat de eerste bladzijde en de laatste bladzijde erg bobbelig verlijmd zijn met de kaft. Vroeger overkwam ons dat zelf ook bij het inplakken van foto’s indien gebruik werd gemaakt van verkeerde lijm. Dat lijkt bij deze pagina’s ook het geval.
De afdrukkleur van de foto’s is prima, tenzij ze worden vergeleken met de originele versie daarvan. De foto’s op de pagina’s lijken een groen/bruine sluier te hebben waardoor met name blauwe kleuren vervagen en foto’s hun “frisheid” verliezen. Indien alleen het Webprint fotoboek getoond wordt aan vrienden en familie zal het niemand opvallen.
Over het verlijmen en versnijden van de pagina’s is een email verzonden naar de klantenservice van Webprint.nl en binnen een werkdag kwam er reactie waarbij de klacht erkend werd. Het wegvallen van een deel van de pagina’s zou echter ook te maken hebben met de gehanteerde snijmarge. Een snijmarge hanteren alle aanbieders van fotoboeken en dat is ook de reden dat een controle/afdrukvoorbeeld beschikbaar is. Het is vreemd als ook ten aanzien van het afdrukvoorbeeld nog een snijmarge van ruim een halve centimeter zou gelden. Deze controlefunctie zou daarmee zinloos zijn. Het wachten is nu op de nieuwe afdruk. De verwachtingen zijn hooggespannen. Aan de accurate handelswijze van de klantenservice kan het niet liggen.